Bemötande av arbetsgivaren

Du läser detta för att du ska börja ett nytt jobb eller ska skaffa ditt första!

Här får du några tips på hur du beräknas uppföra dig på arbetsplatsen!

 

Bemötande av arbetsgivare:

Arbetsgivaren är den person du verkligen behöver försöka komma överens med.

Det absolut vanligaste felet en t.ex. sommarjobbare gör då han/hon söker ett jobb hos arbetsgivaren är att direkt fråga saker som..

 

  • Hur mycket tjänar jag?
  • Jag kan inte jobba dessa dagar..

 

Din lön bör inte vara en av de första sakerna du tar upp med din arbetsgivare, då de vill tro att du kommer in med inställningen att du bara vill jobba och hjälpa till, inte bara för att tjäna pengar. Ifall ditt mål under ett arbetspass bara är att du får din lön nästkommande månad så finns det en större risk att du arbetar långsammare och mindre effektivt än ifall du sätter ett mål om t.ex. hur mycket du ska hinna under passet eller helt enkelt att jobba på stenhårt för att arbetsgivaren ska se att du menar allvar.

 

Det absolut minst attraktivt för arbetsgivaren att höra då han anställer är “Jag kan inte jobba Tisdagar och Torsdagar” “Jag är bortrest på sportlovet så jag kan inte jobba då” och “Helger passar inte för jag behöver lite egentid”

Då du kommer till en arbetsplats och ber om en anställning så måste du förstå att arbetsgivaren troligtvis har många fler att välja på.

Du måste komma in med inställningen att jobbet går före allt annat, det betyder att om din familj ska resa bort under sportlovet så får du räkna med att måste stanna hemma, alternativt be till arbetsgivaren om lov att få vara borta då. Men inte på anställningsintervjun.

 

Kundbemötande:

Kunderna är de viktigaste människorna du kommer träffa under dina arbetstimmar. Det är de som skapar ditt arbetstillfälle. Om de inte skulle ha varit där hade inte ditt företag funnits.

Glöm inte bort detta! Behandla alla kunder så bra du bara kan (Hur otrevliga de än kan vara tillbaka)

Var alltid ödmjuk och trevlig! Det kommer att skapa ett bra rykte om butiken/fabriken du jobbar. Ett bra rykte är jätteviktigt för ditt företag att ha.

 

Ett leende passar till nästan alla arbetsuniformer och speciellt i närheten av kunder.

Vi säger att du sitter i kassan på ett ICA Maxi och en kund kommer och påstår att en gul lök hon/han köpte igår är i dåligt skick. Du ser inga fel alls på löken men du bör inte ta fighten! Kunden har alltid rätt, det är bättre att ha bra service än att tjäna de 30 öre företaget förlorar på att den där gul löken kommer tillbaka i butiken.

 

Hoppas dessa tips har hjälpt dig på vägen in i arbetslivet!